Polskie Linie Lotnicze LOT chciałyby wzrastać na Lotnisku Chopina, lecz ograniczenia infrastrukturalne skutecznie ograniczają dynamiczny wzrost masy, którą przewoźnik przeniesie do CPK. Koordynator slotowy „Okęcia” odrzucił 81 proc. wniosków LOT-u o nowe sloty w sezonie letnim, alokując liniom tylko 5 648 nowych praw. Podaż w lecie 2025 roku urośnie zaledwie o sześć proc.
Przyszłoroczny sezon letni, który zacznie swój bieg 29 marca i zakończy się 25 października, będzie „bardzo problemowy” operacyjnie dla Lotniska Chopina. Wszystkie linie lotnicze – jak wynika ze wstępnego raportu slotowego dla warszawskiego portu lotniczego – zaoferują łącznie 21 493 049 foteli, o 977 638 miejsc więcej niż w analogicznym sezonie roku 2025, gdyż większość przewoźników obsłuży Warszawę większymi samolotami. Sezonowa podaż Polskich Linii Lotniczych LOT wyniesie 11 161 273 fotele (wzrost o 168 680 miejsc), co pozwoli osiągnąć 52-proc. udział w rynku lotów pasażerskich.
Trudności operacyjne „Okęcia” wpływają na narodowego przewoźnika, który zgłosił zapotrzebowanie na łącznie 97 332 sloty. Operator znad Wisły był w posiadaniu 75 076 slotów historycznych na sezon letni, lecz nie wykorzystał 7 569 praw, co skutkowało odzyskaniem 67 494 historycznych przydziałów na realizację operacji. LOT ubiegał się u koordynatora slotowego Lotniska Chopina o 29 667 nowych slotów (51 proc. wszystkich wniosków), ale brytyjska spółka Airport Coordination Limited przyznała jedynie 19 proc. wnioskowanych praw. Koordynator odrzucił wtem 81 proc. (24 019) wniosków o nowe sloty.
Alokowanie polskiemu flagowcowi, dla którego warszawski port jest swoistym hubem, w którym chce rozwijać ofertę sieciową, 4 648 nowych slotów, co w ostatecznym rozrachunku, dodając historyczne prawa, pozwoli na wykonanie maksymalnie 73 313 operacji (75,3 proc. pierwotnego planu). To jest o 1 385 operacji mniej niż w lecie 2025. LOT nawet jakby chciał rozszerzać ofertę sieciową, to ograniczenia infrastrukturalne Lotniska Chopina w postaci terminala i krzyżujących się dróg startowych, skutecznie utrudniają większy wzrost. W lecie 2025 roku liczba operacji spadnie o niecałe dwa pkt proc., a LOT uzyska 58 proc. udziału w rynku lotów, przy zaoferowaniu o 1,5 proc. większej podaży foteli. Przewoźnik uruchomi latem z Warszawy rejsy do Bolonii, Porto i Ałmatów. Połączeń byłoby więcej, gdyby problem ze slotami nie istniał – z tego powodu LOT obsłuży trzy kolejne trasy z Krakowa, skąd będzie można latać do Barcelony, Madrytu i Rzymu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.